75 Dwars door Vlaanderen

75 Dwars door Vlaanderen

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Gestart als een tweedaagse in 1945 is Dwars door Vlaanderen uitgegroeid tot een prestigieuze eendagsklassieker op WorldTour-niveau. De wedstrijd is een doel op zich geworden: winst in Waregem staat mooi op elk palmares. Sinds 2018 heeft Dwars door Vlaanderen een nieuwe, erg te benijden plaats op de wielerkalender: drie dagen na Gent-Wevelgem en vier dagen voor de Ronde van Vlaanderen. Op die manier weet Waregem Vooruit, het bestuur van de koers, zich verzekerd van een topbezetting. Bovendien staat deze wedstrijd bol van historie en anekdotiek. Mathieu van der Poel kende hier zijn absolute doorbraak, Eddy Merckx zwoer – en hield woord – om na een incidentrijke editie nooit meer terug te keren, de Nederlandse chouchou Gerrie Knetemann beleefde er bijna het vroegtijdige einde van z’n carrière… De geschiedenis van deze koers – in 2020 aan haar 75ste editie toe – is op zijn minst kleurrijk te noemen. Het boek 75 Dwars door Vlaanderen biedt aan de hand van verschillende invalshoeken een unieke inkijk in het verleden van deze Vlaamse voorjaarsklassieker.
Lifestyle & Vrije tijd
Uitgeverij Bibliodroom