Aan rozen denk ik in de winter

Aan rozen denk ik in de winter

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Dichter, essayist en vertaler C.O. Jellema (1936-2003) studeerde theologie en Duits. Hij debuteerde in 1961 en kreeg als dichter pas laat de erkenning die hij volgens velen verdiende.
Gerben Wynia laat zien hoe Jellema’s leven werd gedomineerd door onzekerheden en angsten. Invoelend beschrijft hij diens worsteling met zijn homoseksualiteit: hoe hij zichzelf probeerde te rechtvaardigen en hoelang het duurde tot zijn eigen identiteit in dit opzicht vorm kreeg en zich onverhuld kon manifesteren. Ook zijn literaire ontwikkeling brengt Wynia helder in beeld. Boeiend beschrijft hij de wijze waarop Jellema, voor wie het dichten een existentiële betekenis had, pas na lang zoeken een eigen dichterlijke stem vond.
De biografie Aan rozen denk ik in de winter, waarop Wynia eerder dit jaar promoveerde, is een monument voor een uniek dichter en een bijzonder dichterschap.

Literaire non-fictie algemeen
Querido
06 december 2022
06 december 2022

Reacties op: Aan rozen denk ik in de winter