Adofl Eichmann

‘Wanneer wij vijftig Eichmannen zouden hebben gehad, dan zouden we de oorlog hebben gewonnen.’ Dit zei Gestapochef Heinrich Müller, de baas van Adolf Eichmann, tegen de man die medeverantwoordelijk was voor de dood van 6 miljoen Joden. Naar eigen zeggen was Eichmann er nog trots op ook.

Eichmann gaf in augustus 1944 inderdaad toe dat er 6 miljoen Joden waren gedood: 4 miljoen in de vernietigings-kampen en 2 miljoen door massa-executies in de door de nazi’s bezette delen van de Sovjet-Unie. De auteur stelt dat Eichmann een uitstekend organisator en coördinator was en legt tevens de nadruk op Eichmanns vroege belangstelling voor het jodendom. Al in de jaren dertig van de vorige eeuw verdiepte Eichmann zich in het ‘zionisme’ en in 1937 maakte hij een reis naar Egypte en ‘Palestina’,
alwaar hij grote bewondering koesterde voor radicale moslims. Nieuw is dat Vermaat ook stilstaat bij Hitlers plannen ter bezetting van Palestina. Emerson Vermaat schreef eerder het boek Heinrich Himmler en de cultus van de dood.

Is Adofl Eichmann het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Adofl Eichmann