Martin Bormann

Martin Bormann

Als Hitlers persoonlijke secretaris genoot Martin Bormann onbe- perkte macht. Door zijn onaangename aanleg en optreden werd hij door velen gehaat. Zowel Hitlers mai?tresse Eva Braun als zijn architect Albert Speer verzetten zich tegen Bormanns macht en invloed.

Minder bekend is dat Bormann al in 1943 vrede met de Russen wilde sluiten. Dit blijkt uit een door de auteur geciteerd geheim memorandum aan de Amerikaanse president Roosevelt. Dat memorandum was afkomstig van William Donovan, chef van het ‘Office of Strategic Services’ (OSS), de voorloper van de CIA.

Bormann registreerde alles wat Hitler in zijn aanwezigheid zei. Toen het over de islam ging, zei Hitler dat hij de islamitische Turken liever had dan de orthodoxe Bulgaren. Bormanns echtgenote Gerda schreef in haar brieven dat zij een groot bewonderaar van Mohammed was. Volgens Albert Speer vond Hitler het jammer dat de Arabieren in de achtste eeuw niet he?e?l Europa hadden veroverd, omdat ‘we hier de verkeerde godsdienst bezitten’. Dat sloeg op het christendom.
Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen