Ajax in Afrika

Ajax in Afrika

Op 11 januari 1999 leidt de fusie van de Kaapse voetbalclubs Seven Stars en Cape Town Spurs tot de geboorte van Ajax Cape Town, waarin de club uit Amsterdam een meerderheidsbelang van 51 procent neemt. De satellietclub is opgericht om Afrikaans voetbaltalent via Kaapstad naar Nederland te halen.
De transfer van Benni McCarthy in 1997 is de aanleiding voor de samenwerking, maar in de eerste twintig jaar treden slechts drie spelers in het voetspoor van de aanvaller; alleen Steven Pienaar, Eyong Enoh en Thulani Serero halen Ajax 1. Maar er is hoop, want nummer vier is net gedebuteerd in het eerste elftal. Is Lassina Traoré dan eindelijk de langverwachte Cruijffje uit Afrika?
Ajax in Afrika beschrijft de successen maar ook het falen van Ajax Cape Town, met als dieptepunt de degradatie in 2018 – de eerste keer ooit dat een eerste elftal van Ajax degradeert. Het boek bevat interviews met o.a. sterspeler Steven Pienaar, technisch directeur Hans Vonk en algemeen directeur van AFC Ajax Edwin van der Sar, en een voorwoord van succestrainer Foppe de Haan.
Lifestyle & Vrije tijd
Volt