Alfabet van de globalisering

Wat is die globalisering eigenlijk waarover alle kranten elke dag vol staan? Is die wel zo nieuw als iedereen beweert? Wat betekent een klein land als Nederland of Belgi andaag de dag nog in vergelijking met wereldimperia als Shell of Microsoft? Waarom worden privatiseringen onvermijdelijk genoemd? Biedt de markt uiteindelijk de beste oplossingen voor iedereen, omdat bij eerlijke concurrentie de beste toch m winnen? Bestaat er wel zoiets als eerlijke concurrentie?
In dit Alfabet van de globalisering plaatst Geert van Istendael vraagtekens bij dertig woorden waarvan we ten onrechte dachten dat ze ons vertrouwd waren, zoals economie, groei, jeugdwerkloosheid, kapitalisme, lagelonenlanden en vrijheid. Hij wordt daarbij niet gehinderd door de bedrijfsblindheid die politici en economen vaak belet de zaken nuchter te bekijken. Naast kranten en internationale studies beschouwt Van Istendael ook de verontrustende idee van dichters en filosofen die vandaag de dag vaak worden weggehoond.
Dit boek is een radicaal gewetensonderzoek over ons zalige comfort in een allesbehalve zalige wereld, vandaag en morgen.
Geert van Istendael (1947) is schrijver en dichter. Van hem verschenen onder meer Het Belgisch labyrint, Arm Brussel en Mijn Nederland.
Over Mijn Nederland:
’Van Istendael brengt zijn haat-liefdeverhouding met Nederland met vlotte pen van A tot Z in kaart.‘ - NRC Handelsblad
’[Mijn Nederland heeft] me in een uitgesproken on-Hollands, zonnig humeur gebracht.' - HP/De Tijd

Is Alfabet van de globalisering het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Alfabet van de globalisering