Alle therapeuten gehad?

Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 1
Meer dan 1 miljoen Nederlanders hebben last van gezondheidsklachten waarvoor geen lichamelijke oorzaak gevonden kan worden. Denk aan nekpijn, hoofdpijn, rugpijn, whiplash, chronische vermoeiheidssyndroom, duizeligheid, spierreuma (fibromyalgie), hyperventilatie of prikkelbare darm. Deze (stress)klachten worden ook wel SOLK genoemd: Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten. SOLK-patiënten gaan vaak van de ene dokter naar de andere therapeut.

In veel gevallen kan psychosomatische therapie bij deze klachten een echte uitweg bieden. In dit boek maken we kennis met deze therapie en het duurzame resultaat dat hiermee bereikt wordt.

In Alle therapeuten gehad? wordt Kristel gevolgd, een vrouw die een whiplash oploopt met blijvende pijnklachten en uitvalverschijnselen. Kristel krijgt gedurende tien jaar te maken met uiteenlopende behandelingen, die niet duurzaam blijken te zijn. Totdat de huisarts haar doorverwijst naar een psychosomatische therapeut.

Het verhaal van Kristel wordt afgewisseld met korte theoretische analyses, verklaringen en de relatie naar de uiteindelijke oplossing. Tevens wordt een belangrijke rekensom gemaakt: wat heeft het traject haar en de maatschappij gekost.

Dit is een boek dat niet alleen iedereen met SOLK zou moeten lezen, maar zeker ook huisartsen, arbo-artsen en behandelaars. Michiel van Geloven schreef verschillende boeken over actuele thema's in de gezondheidszorg. Alle therapeuten gehad? kwam tot stand in nauwe samenwerking met professionals uit de zorg.

Gezondheid & Psychologie
Psychologie algemeen
Uitgeverij SWP B.V.
04 februari 2015
04 februari 2015

Reacties op: Alle therapeuten gehad?