Alle verhalen en novellen

Voor het eerst worden alle verhalen en novellen van Gogol compleet in één band gepresenteerd: over gewone mensen en bejaarde landeigenaren, over duivels, heksen en betoverde plekken, over de kozakkenhoofdman Taras Boelba en de beide Ivans, en niet te vergeten de meesterwerken tussen schijn en werkelijkheid zoals 'Dagboek van een gek', 'De neus', 'Het portret'. En ach ja: we zouden haast de verlegen Ivan Fjodorovits Sjponka en zijn kranige tante vergeten. En dat alles met een aanstekelijk vertelplezier opgedist. Liefhebbers Maarten 't Hart, Kees Verheul en Vladimir Nabokov hebben alle drie geschreven over 'het volmaakt overbodige detail' bij Gogol, waarvan de liefhebber er niet één zou willen missen. En zomaar een nieuwe vertaling is dit zeker niet: niet alleen worden voor de 21ste eeuwse lezer waar nodig onduidelijke passages of zegswijzen verhelderd, men krijgt tevens Gogols eigen opzet van de verhalenbundels te zien zoals de Russische lezers in zijn tijd. Zij worden dus voorzien van de door hemzelf toegevoegde annotaties, Oekraïense woordenlijsten en motto's, die uiteraard wel weer vertaald werden in het Nederlands. En dat alles in de prachtige typografische verzorging die de liefhebber van de Russische Bibliotheek van ons gewend is. Deel 2 zal een nieuwe vertaling van Dode zielen bevatten en verschijnen in 2014.

Recensies (1)

Is Alle verhalen en novellen het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Alle verhalen en novellen