Als het hart kon denken, stond het stil

Verzameling van korte, puntige aforismen en prozateksten, ondertekend door diverse 'heteroniemen' van een van de grootste schrijvers van Portugal. Dit is de derde, geheel herziene in hardcover uitgevoerde druk, met meer dan 140 nieuwe aforismen.

In Pessoa's nalatenschap werden talloze aforismen, korte prozatekstjes en losse notities aangetroffen. In deze uitgave is een deel daarvan verzameld, uiteraard weer ondertekend door verschillende heteroniemen.

Er zijn inmiddels zes jaar verstreken waarin twee drukken van Pessoa's aforismen zijn verschenen. In de tussentijd zijn tientallen nieuwe teksten uit de befaamde kist tevoorschijn gekomen, waar ook weer diverse nieuwe aforismen geoogst konden worden. In totaal zijn er 142 nieuwe aforismen toegevoegd, wat het totaal nu op 300 brengt. En het boekje kreeg een nieuwe titel, een van de meest kenmerkende zinnen uit het Boek der Rusteloosheid: 'Als het hart kon denken, stond het stil.'

"De mens weet niet meer dan de andere dieren; hij weet minder.
Zij weten precies wat ze moeten weten. Wij niet."

"Een paradox heeft slechts waarde zolang hij geen paradox is."

"Ik ben de schaduw van mijzelf, op zoek naar datgene waarvan hij de
schaduw is. Soms blijf ik naast mezelf stilstaan en vraag me of ik gewoon
een idioot ben of misschien een buitengewoon mysterieus mysterie."

Is Als het hart kon denken, stond het stil het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Als het hart kon denken, stond het stil