Als ik God was

Ooit zei een keurige dame tegen Youp: ‘Ik haat u,’ waarop hij antwoordde: ‘Dat hoopte ik al.’ Hetzelfde antwoord gaf hij trouwens aan het meisje dat hem vertelde hoe leuk ze hem vond. Kortom: het zal hem jeuken wat men precies van hem vindt. Youp schrijft, praat en speelt. En velen genieten van zijn scherpe pen en botte humor. En verder? Verder is hij alweer aan het schrijven aan een volgend boek.

Youp van ’t Hek staat al vier decennia voor uitverkochte zalen en is de auteur van talloze bestsellers. Zijn stukjes in de zaterdagse NRC worden wekelijks door minimaal een miljoen mensen gelezen. En de cabaretier gaat rustig door. Van week naar week, van boek naar boek en van programma naar programma. Als ik god was werd alles beter is een selectie uit de bundels Hart, IJdel onkruid, Stormschade, Lonely at the top en In Corontaine. De samenstelling is van de hand van Marga Deutekom, jarenlang zijn vaste redacteur bij de uitgeverij.

Thomas Rap
25 februari 2021