Amor fati

Wanneer is je leven geslaagd? Volgens Friedrich Nietzsche bestaat er een eenvoudige test voor: je leven is gelukt als je het nogmaals wilt. Stemt dit vooruitzicht je vrolijk, dan heb je amor fati (liefde voor het lot). De kwestie van het geslaagde leven komt op scherp te staan als bij filosoof André de Vries kanker wordt geconstateerd. Het dwingt hem om zijn toekomstverwachtingen bij te stellen. Zat hij eerst in een speedboot die naar de toekomst jakkert, nu peddelt hij in een gammele roeiboot, terugkijkend naar het verleden, een korte toekomst tegemoet. Filosoof Erno Eskens schrijft De Vries een bemoedigende maar ook confronterende brief. 'Is je leven geslaagd?' vraagt hij. Zou je het, inclusief alle geluk en ellende die je ten deel vallen, nog oneindig vaak willen meemaken? Het is het begin van een intrigerende briefwisseling waarin twee vrienden op zoek gaan naar de criteria voor het geslaagde leven en de goede dood. Intussen ontwikkelen ze daarbij hun eigen filosofie over het lot, de tijd en de vrije wil
De Vrije Uitgevers
21 april 2020