AMSTERDAMS PROBLEMEN en wat daaraan te doen

AMSTERDAMS PROBLEMEN en wat daaraan te doen

"Men zou Amsterdam de stad der problemen kunnen noemen, gelet op de vele vraagstukken, waarvoor men nog steeds een algemeen bevredigende oplossing zoekt." Dit is niet een citaat uit een recent krantenbericht, maar de aanhef van een van de vele voorstellen die zestig jaar geleden bij de Gemeenteraad van Amsterdam werden ingediend; afzender ir. P. Perdijk. Wie was deze man die zich na zijn pensioen verdiepte in de verkeersvraagstukken van de hoofdstad en daarvoor originele suggesties deed? En wat behelsden die suggesties dan wel? En hoe kwam hij tot zijn oplossingen voor 'Amsterdams Problemen?"

De stukken die ir. P. Perdijk schreef zijn, inclusief een aantal reacties van gemeentezijde en commentaren in de pers, bewaard gebleven. De onderwerpen variëren van het wegennet in de city, het parkeerprobleem, de havenontwikkeling, de IJ-oeververbindingen en het spoorwegstelsel tot locaties voor Artis, het Stadhuis en de Opera. Destijds allemaal zeer actueel. En sommige zaken nu nog. Dit oorspronkelijke materiaal is in deze publicatie tot een samenhangend verhaal verwerkt.

De tekst is verzorgd door ir. Peter Schukking, kleinzoon van ir. Pieter Perdijk.
Geschiedenis & Politiek
Brave New Books