Antwerpen in stukjes

Lojola is een ouwerwets gezellige koffiebar op het Hendrik Conscienceplein in het historische centrum van Antwerpen. Het is ook de dagelijkse pleisterplaats van Guillaume Van der Stighelen. Met niet-aflatende aandacht en geïnspireerd door de dag observeert hij de dingen en de mensen die er voorbijkomen. Of binnenstappen.

Zijn bedenkingen en observaties verschijnen wekelijks als openingscolumn in Citta, de weekendbijlage van Gazet van Antwerpen. In Antwerpen in stukjes wordt de hele eerste jaargang gebundeld, van mei 2012 tot en met april 2013. Een prachtig boeket over het grote hart en de vele kleine zieltjes van 't Stad.

Guillaumes overgrootvader had een succesvolle zaak in sanitair in Antwerpen. Volgens de overlevering moeten er in de Opera en andere openbare gebouwen ooit mooie urinoirs hebben gestaan waarop zijn naam prijkte. Ook zijn grootvader deed in sanitair en zijn vader werd zeeman. Zijn grootmoeder aan moeders kant was een populaire cafébazin. De combinatie van havenleven en toogwijsheden, overgoten met heel wat Antwerps gezeik, hebben van Guillaume een verteller gemaakt die met het grootste gemak bruggen legt tussen het kleine dagelijkse leven in de stad en de grote vragen die de wereld vandaag bezighouden.

De pers over Antwerpen in stukjes

'Verkwikkende cursiefjes als een shot espresso: vol, gebald, krachtig, rijk en een beetje bitter. Met een aroma dat nog uren nasmaakt.'
Michael Van Peel

'Niet iedereen ziet die zogenaamd kleine dingen die zich rondom ons afspelen, Guillaume Van der Stichelen ziet ze wél, meer nog: hij serveert ze ons op een smakelijk plateauke!'
Warre Borgmans

Is Antwerpen in stukjes het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Antwerpen in stukjes