Ayoub

Het krachtige en strijdbare verhaal van een stadse jongen die niets uit de weg gaat om zijn doel, een eigen boerderij, te bereiken

Ayoub Louihrani uit Amsterdam-Oost wist op zijn veertiende al dat hij boer, fellah op z’n Arabisch, wilde worden. Nu werkt hij als invalboer op verschillende veehouderijen en droomt hij van de volgende stap: een eigen bedrijf.

In Ayoub vertelt Ayoub over zijn liefde voor het boerenleven: over de vrijheid die hij ervaart als hij werkt met de dieren en over de rust van het platteland om hem heen, maar ook over het belang van deze beroepsgroep, die de laatste jaren zo vaak onder vuur heeft gelegen. Zijn enthousiasme is zeer aanstekelijk en met zijn tomeloze ambitie is hij een groot voorbeeld voor een jonge generatie. Zijn populariteit is hem echter niet aan komen waaien en Ayoub heeft hard moeten vechten om zijn dromen te kunnen volgen. In Ayoub leren we Ayoub kennen vanaf zijn vroege jeugd als straatschoffie in Amsterdam-Oost. Hij vertelt eerlijk over hoe hij het thuis niet altijd makkelijk had en hoe hij gepest werd door leeftijdsgenoten vanwege zijn afkomst en looks. Als beginnende boer werd hij in eerste instantie vaak afgewezen vanwege zijn Marokkaanse achtergrond en nog steeds moet hij soms vechten voor zijn plek. Zelfs zijn beste vrienden begrepen niet waarom hij koos voor een leven tussen de koeien, en vooral: koeienpoep.

Ayoub is het krachtige en strijdbare verhaal van een stadse jongen die zijn eigen pad kiest en trouw blijft aan zichzelf, om zijn dromen te bereiken.

In de pers

‘Ayoubs inzet is voor veel jongeren een inspiratie om je hart te volgen en te zorgen dat je daadwerkelijk tot uitvoer brengt wat je voor ogen hebt.’ Juryrapport Nouri Award 2021

‘Ondanks de faam wil vloggende boer Ayoub nog steeds één ding: een eigen boerderij.’ de Volkskrant

‘Het mooie van het werk op de boerderij vind ik dat je met dieren werkt en dat je eigen baas bent. Die combinatie en die vrijheid vind je volgens mij bij geen enkel ander beroep.’ Ayoub

Recensies (1)

Is Ayoub het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Ayoub