Bahamontes 35 Lijdensweg

Bahamontes #35 Lijdensweg

Veertien staties telt de Kruisweg. De via dolorosa van Jezus van Nazareth kun je ook zien als een allegorie van het lijden van de professionele wielrijder.
Kort na zijn wielercarriere speelde de stevig verdikte Rik van Steenbergen een Griekse visser in Pandore. “Een seksfilm!” riep snel gechoqueerd Vlaanderen. Wij bekeken de prent en spoelden hier en daar versneld door.
Ze hadden alles mee om grote kampioenen te worden. Omstandigheden beslisten er anders over. Maar Louis Vervaeke en Julien Vermote zijn klaar om eindelijk te oogsten.
Flashback naar 2017. Op een Luxemburgs parcours vol ijzererts rijdt Mathieu van der Poel vier keer lek en moet de wereldtitel aan Wout van Aert laten. Dat donkere uur gebruikt hij sindsdien als brandstof voor zijn fabuleuze carrière.
De Haaghoek is niet alleen een oord waar legendes ontstaan. 360 dagen per jaar is het gewoon een bucolische plek met kasseien waar families elkaar al generaties kennen, en waar nu ook steeds meer villa’s komen met hun rug naar de straat.
En verder: Het drama van de tweelingbroers Otxoa-wielerdokter Toon Claes-het eerherstel van Fiorenzo Magni-de kruisjes op onze Vlaamse lijdenswegen-de neurasthenie van Tourwinnaars Pottier en Pelissier.

Lifestyle & Vrije tijd
Sportverhalen