Belgische Wielerhelden

Belgische wielerhelden

België. Ons land. Onze koers. Onze wielrenners zijn helden. Dappere strijders. Flandriens. Mannen die het opnamen tegen de grote kampioenen uit Frankrijk, Italië en Zwitserland, die versloegen en zelf kampioenen werden. Renners die België iets gaven om trots op te zijn in de donkere jaren rond de oorlogen, helden die België op de kaart zetten. Pedaleurs die ervoor zorgden dat de koers ook nu nog ieder jaar in België thuiskomt als de Omloop opdoemt op de kalender. Belgische Wielerhelden vertelt het verhaal van 28 van de meest succesvolle en tot de verbeelding sprekende Belgische wielrenners. Van Odiel Defraeye en Philippe Thys, de wielerpioniers van voor de Eerste Wereldoorlog; van Briek Schotte en Andrei Tchmil, flandriens van de buitencategorie; van Rik I en Rik II; van Eddy Merckx; van De Vlaeminck, Museeuw en Boonen, de keizers van het kasseienvoorjaar; van koningskinderen Eric Vanderaerden en Frank Vandenbroucke. In dit boek volgen we de hoofdrolspelers van de Belgische wielergeschiedenis. We zien hen opgroeien en transformeren van kind naar held. We zien ze hun eerste wedstrijden rijden, hun eerste contract tekenen, legendarisch winnen, groots en meeslepend verliezen, vallen, opstaan en altijd maar weer doorgaan. We zijn erbij tijdens de belangrijkste dagen van hun carrière en staan achter de dranghekken om hun grootste successen van dichtbij mee te vieren.

Lifestyle & Vrije tijd
Sportverhalen