Beren en Lúthien

Gelezen 41 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 99 Favoriet 2 Recensies 10
Fantasy & SF Lijsten 2 Spots 9 Top25's 1   Topics 0

De epische romance tussen Beren en Lúthien die ten grondslag ligt aan de liefde tussen Aragorn en Arwen uit In de ban van de ring nu voor de eerste keer gepresenteerd als een volwaardig, op zichzelf staand verhaal

Het verhaal van Beren en Lúthien is een essentieel element in de evolutie van De Silmarillion, de mythes en legendes die stammen uit het begin van Midden-aarde. Tolkien schreef het verhaal een jaar nadat hij terugkeerde uit Frankrijk, waar hij eind 1916 vocht bij de Somme.

Centraal staat het lot dat de liefde van Beren en Lúthien overschaduwt: Beren is een sterfelijke man, Lúthien een onsterfelijke elf. Haar vader, een heerser binnen het elfenrijk, is het niet eens met de liefde en draagt Beren een onmogelijke taak op die hij moet volbrengen voordat hij met Lúthien zal mogen trouwen. Dit leidt tot de heroïsche poging van Beren en Lúthien om samen de gevaarlijkste van alle slechte wezens, Morgoth, De Zwarte Vijand, te beroven van een Silmaril.

De pers over het werk van J.R.R. Tolkien

‘Het verhaal van Beren en Lúthien was zo belangrijk voor Tolkien dat de namen op de grafsteen van de schrijver en zijn vrouw staan.’ NRC Handelsblad

De kinderen van Húrin is een waardevolle toevoeging aan een van de meest geliefde mythologieën in de Engelse literatuur.’ The Guardian

‘Majestueus! Lezers van De hobbit en In de ban van de ring zullen in De Silmarillion een eigen wereld vinden, middeleeuwse romances, stoere sprookjes, en heftige oorlogen die bol staan van heroïsche razernij. Overrompelend.’ Time Magazine

Sciencefiction & Fantasy
Fantasy
Meulenhoff Boekerij B.V.
07 augustus 2017
29 augustus 2017

Christien Boomsma Auteur

Prachtig weerzien met Midden-aarde

door: Christien Boomsma 1 like

Balen, dat hij maar zo weinig geschreven heeft. Want laten we eerlijk zijn: In de ban van de Ring was niet genoeg. Wie eenmaal gegrepen is door de de ontzagwekkende diepte van J.R.R. Tolkiens Midden-Aarde en epische stijl waarin de oude heldendichten doorklinken, wil meer. En dat is er niet.

Nou...

Reacties op: Beren en Lúthien