Bestemming Reykjavik

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0

Als IJsland in 2008 failliet dreigt te gaan, neemt het parlement een noodwet aan die ervoor zorgt dat IJslandse banken de aan buitenlandse partijen verstrekte financieringen eenzijdig kunnen opzeggen. Eric Noordeweg, logistiek ondernemer in Rotterdam en eigenaar van een vrieshuis in de haven van Reykjavik, wordt getroffen door deze nieuwe regelgeving. Hij vertrekt naar IJsland om te proberen de strubbelingen met zijn bank op te lossen. Tijdens dat bezoek ontmoet hij de IJslandse Lilja, waarmee hij een relatie krijgt. Mede door haar contacten krijgt hij toegang tot belangrijke politici en de top van de IJslandse banken. Tegelijkertijd ligt Erics Rotterdamse vestiging onder het vergrootglas van de NMa, de Nederlandse Mededingingsautoriteit. Deze verdenkt de sector koel- en vrieshuizen van het maken van prijsafspraken. Zal hij erin slagen het aloude familiebedrijf overeind te houden? Gerard van Klaveren is sinds 2003 Honorair Consul van IJsland. Dit boek is fictie, maar voor de beschrijvingen van de achtergronden van deze IJslandse crisis heeft de auteur zich gebaseerd op eigen waarnemingen en heeft hij onderzoeksrapporten en publicaties geraadpleegd. Deze roman geeft een bijzondere inkijk in het functioneren van de IJslandse samenleving ten tijde van de bankencrisis en brengt de lezer in contact met de cultuur van dit bijzondere land.

Waargebeurde verhalen
Uitgeverij Noordboek