Bevlogen Bedriegers

Bevlogen bedriegers

Van de waarheid is nooit iemand rijk geworden, maar van de leugen wel. Charlatans liegen en bedriegen een fortuin bij elkaar: een fortuin aan geld, aan roem of aan invloed. Hun tomeloze energie en grenzeloze fantasie werken als een magneet op alle mensen met zwakheden, gebreken en een wens naar uitverkiezing. En hun praatjes zijn zo overtuigend dat zij er soms zelf in gaan geloven, zij menen onkwetsbaar te zijn, ja, tot de val dichtklapt: de koning der kwakzalvers Cagliostro is een voorbeeld. Maar anderen, zoals Madame Blavatsky of de Bhagwan hebben iets in beweging gezet dat nog lang niet stilstaat; een Duitse charlatan heeft Frankrijk twee troonpretendenten geschonken en een pater jezuïet is wel een oplichter maar met een flonkering van genie. Een verrukkelijk boek, boeiend van begin tot eind. En de lezer steekt er ook iets van op (eventueel iets heel verkeerds).

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen