Bij jou weet je het maar nooit

‘Vandaag voel ik de angst om te verliezen. Ik wil Fynn zien opgroeien en ik ben bang dat het me niet gegeven wordt. Maar ik wil de angst niet groter laten worden.’

Mariska is 34 weken zwanger als ze in 2016 de diagnose lymfeklierkanker krijgt. Blije babydozen maken plaats voor informatiemappen over chemokuren en pruikensessies. Tien dagen later komt Fynn ter wereld en kort daarna start de chemo. Het lijkt overzichtelijk, een half jaar behandelen en 90 procent genezingskans. Maar alles loopt anders. ‘Bij jou weet je het maar nooit’, hoort ze te vaak van haar artsen. Vier jaar later is ze – tijdelijk – schoon, nadat de ziekte twee keer is teruggekomen. Al die tijd houdt ze een dagboek bij. Een nuchter, openhartig en ontroerend verslag over de impact van kanker op een pril gezin, over vallen en opstaan, angst en vertrouwen en over het dagelijks leven met een klein kind. Met praktische tips voor patiënten, naasten en zorgverleners.

Mariska Boshoven (1974) heeft een achtergrond in communicatie en media. Ze heeft ruim vijftien jaar ervaring in de medische sector.

www.mariskaboshoven.nl

Met een voorwoord door Bas van de Goor, oud-volleyballer en olympisch kampioen

Als je bang bent voor achtbanen, stel ik voor dat je eerst de laatste tien pagina’s leest.

Buckle up en laat dit boek je helpen als patiënt, of ondersteunen als ouder, partner, zorgverlener, vriend of collega in je omgang met mensen met kanker.

--------------------------------------------------------------

Een ontroerend eerlijk dagboek over de uitersten in een oncologische carrousel: tussen geluk en verdriet, hoop en vrees, leven en dood. Veerkracht en positiviteit zijn dé levenslessen voor iedere lezer.

Prof. dr. Thijs Merkx, bestuursvoorzitter Integraal Kankercentrum Nederland

Kanker kan iedereen treffen. Ook een vrouw die zwanger is, en een pril gezin. Geen mens is hetzelfde, elke patiënt is anders. Dit boek – dat heftig is, maar licht leest – is waardevol voor iedere lezer. Met een speciale boodschap voor zorgprofessionals: goede zorg is samen met de patiënt beslissen, en durven afwijken van richtlijnen.

Drs. Arja Broenland, directeur-bestuurder Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties

Recensies (1)

Is Bij jou weet je het maar nooit het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Bij jou weet je het maar nooit