Binnenvaart

Met het Hendrik de Vriesstipendium eert de gemeente Groningen niet alleen de befaamde schrijver en kunstenaar, ze stimuleert daarmee ook jonge talenten. Door het instellen van de Hendrik de Vriesreeks zal Uitgeverij Passage de literaire winnaars voor een breder voetlicht kunnen brengen.

De reeks wordt geopend met Binnenvaart, het officiële poëziedebuut van Jurre van den Berg. Binnenvaart is een herhaalde reis langs herinneringen die ‘zandbanken achterlaten op oudere huid’, naar het heden met een ‘uitgestelde sluitertijd’, en weer terug. De dichter vraagt zich af hoe wij de zichtbare wereld kunnen kennen en ordenen in taal, ook als er dingen verdwijnen. Want is het niet zo dat ‘het evenbeeld van afwezigheid /is dat er niets aan ons voorbijgaat.’?

Jurre van den Berg (1986) is dichter en redactielid van Doe Maar Dicht Maar. Tijdens het collegejaar 2005-2006 was hij huisdichter van de Rijksuniversiteit Groningen, wat resulteerde in de bundel Avondkikkers. In 2007 ontving hij het Hendrik de Vriesstipendium voor het project ‘Ter verlichting van een naam’, waarvoor hij zich liet inspireren door het bijbelboek Job. De gedichten die uit dit project voortkwamen zijn in de cyclus ‘Woord en wonder’ in Binnenvaart opgenomen.

‘Van den Berg bezit het vermogen om verstaanbare poëzie te schrijven die toch lyrisch is. Zijn blik is persoonlijk en afstandelijk tegelijk, waardoor er een sfeer van universele herkenbaarheid ontstaat.’ (Daniël Dee)

‘De jury is gefascineerd door het werk en het voorstel van Van den Berg. In eerdere werken geeft deze jonge dichter onmiskenbaar blijk van talent. Zijn gedichten zijn prikkelend.’ (Juryrapport Hendrik de Vriesstipendium 2007)

Is Binnenvaart het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Binnenvaart