De blinde passagiers

De blinde passagiers

Gelezen 33 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 19 Favoriet 1 Recensies 1
Literatuur & Romans Lijsten 1 Spots 1   Topics 0
25 jaar na verschijning blijkt Jan Brokken’s ‘De blinde passagiers’ dankzij het vluchtthema, het zoeken naar vrijheid en het najagen van een geluk dat altijd elders lijkt te liggen, nog altijd relevant. In deze speciale editie blikt hij in het nawoord terug op het schrijven van zijn avontuurlijke zeeroman en hoe deze destijds wereldwijd is ontvangen – een uniek kijkje in hoofd en denken van een meesterverteller.

Schilderijenrestaurator Maurice Schotel vindt geen bevrediging meer in zijn werk en besluit mee te varen op een vrachtschip. Al snel trekt hij zich het lot aan van twee verstekelingen die tussen de containers hun leven op het spel zetten om de nieuwe wereld te bereiken. Dan raakt Schotel verwikkeld in een affaire met Adriana, de vrouw van de roerganger. Achtervolgd door rampspoed steekt het schip de Atlantische Oceaan over, maar hoe ver ze ook varen, de hoofdpersonen komen niet los van hun verleden.

Atlas Contact
01 januari 1999