De blinde passagiers

De blinde passagiers

Gelezen 27 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 19 Favoriet 0 Recensies 1
Literatuur & Romans Lijsten 1 Spots 1   Topics 0
De fijngevoelige schilderijenrestaurateur Maurice Schotel vindt geen bevrediging meer in zijn werk en besluit mee te varen op een vrachtschip. Al snel wint hij het vertrouwen van de bemanningsleden en trekt hij zich het lot aan van twee verstekelingen die tussen de containers hun leven op het spel zetten om de nieuwe wereld te bereiken. Dan raakt Schotel verwikkeld in een onstuimige affaire met Adriana, de vrouw van de roerganger.

Achtervolgd door rampspoed steekt het schip de Atlantische Oceaan over. Na Cuba en Curaçao zet het koers naar de Straat van Magallanes en Valparaíso, maar hoe ver ze ook varen, de vier hoofdpersonen komen niet los van hun verleden. Een terugkerend thema in het werk van Jan Brokken dat hij hier virtuoos in grootse avonturen vervat.

`De blinde passagiers leest als een trein, of laat ik liever zeggen als een schip dat goed op koers ligt en elke zee aankan. Met een geweldige stuurmanskunst laat Brokken de twee motoren doorstampen. Magistraal. Haarlems Dagblad

"Een waar topboek. Prachtig geschreven en ondanks het grote aantal bladzijden een echte page-turner. Heb echt met volle teugen genoten. Een dubbeldwarse aanrader." - R. Reijersen, boekmeter.nl

'Een ambitieuze en zeer geslaagde roman.' - Vrij Nederland

'Hier schrijft iemand over zee zoals dat sinds Slauerhoff niet meer is gebeurd. ' - Haagsche Courant

'Brokken heeft een echt vertellerstalent.' - Trouw

'Ein Abenteurroman voller Spannung und interessanten Charakteren. Ein seltenes Leseerlebnis, das sowohl mannliche als auch weibliche Leser fesseln wird.' - Nicole Scheibel, Bibliothekerin aus Buxtehude, Buch Tip der Woche in Tageblatt

'Hoe vernuftig Brokken het binnenwereld-perspectief van die arme sloebers op weg naar het paradijs heeft getekend zonder hen werkelijk uit te schilderen blijkt als ze halverwege het boek ontdekt worden; pas dan wordt ook de lezer die ze allang dacht te kennen van hun uiterlijke verschijning op de hoogte gebracht. Een sterk, filmisch effect.' - Rob Schouten in Trouw

`Jan Brokken neuer Roman Die blinden Passagiere belegt wiederum den hohen Stand der gegenwärtigen niederländischen Erzählkunst. Das Buch ist spannend, atmosphärisch dicht, auf hohen intellektuellen und künstlerischen Niveau und besitzt genau den Schuss Kolportage, der ihn unterhaltsam macht. Jürgen Israel in Berliner Morgenpost

`Für die meisten an Bord wird es zu einer Reise ins eigene Ich, und blinde Passagiere sind sie in gewissem Sinne fast alle. Jan Brokken hat einen packenden, spannenden, erotischen Abenteurroman geschrieben. Frauke Kaberka in Rhein-Zeitung

"Jan Brokken gelingt in seinem Roman Die blinden Passagiere eine bemerkendswertige Mischung aus Spannung, Abenteuer und subtiler Psychologie. Brigitte

Atlas Contact
01 januari 1999