Buitenshuis eten in de Lage Landen sinds 1800

Waar deden ze het? Hoe deden ze het? Met wie deden ze het?
Waar, hoe en met wie doen wij het? Vlug of net heel traag?
In de openlucht, in het openbaar of in (half)gesloten ruimtes? Alleen, met zijn twee of met velen?
Dit boek raakt een kern van het maatschappelijke leven van de jongste tweehonderd jaar in Europa. Eten is essentieel, maar eten mét mensen in het openbaar is dat nog meer. Het is niet toevallig dat vandaag centrale metaforen in cultuurdiagnose met smaken te maken hebben: 'verzuring’ en 'verzoeting' zijn cruciale begrippen geworden in het cultuurbeleid in de Lage Landen. Buitenshuis eten in de Lage Landen sedert 1800 brengt negen verhalen over eten in het openbaar, vroeger en nu.
Het boek handelt over zeer luxueus dineren in toprestaurants, maar ook over eten halen 'uit de muur', smullen op een feest en eten in een McDonald’s. Dit zijn sterk verschillende manieren van eten buiten de deur, die elk een aparte geschiedenis en betekenis hebben. Dit boek licht een tipje van de sluier van deze geschiedenissen die zich inlaten met kookboeken, techniek, decor, zingeving, ruimte, identiteit, koks, cultuur, man-vrouwrelaties, reclamecampagnes, culinaire journalistiek, food design, voedingsketens, de gezinsmaaltijd en zoveel meer. De rode draad wordt gevormd door spanningen tussen 'binnen' en 'buiten', tussen oud en nieuw, tussen vroeger en vandaag, tussen vertrouwd en onbekend.

Is Buitenshuis eten in de Lage Landen sinds 1800 het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Buitenshuis eten in de Lage Landen sinds 1800