Byzantijns Europa

Byzantijns Europa

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
De Balkan of Zuidoost-Europa is een cultuurhistorische regio, gevormd door drie grote beschavingen: de Byzantijnse, de Osmaanse en de West-Europese van de Verlichting. In De Balkan –een geschiedenis beschreef Raymond Detrez hoe de orthodox-christelijke erfenis van Byzantium zich in het islamitische Osmaanse Rijk min of meer kon handhaven.

Dit boek gaat over wat daaraan voorafging: de geschiedenis van de Balkan in de pre-Osmaanse, Byzantijnse periode. Het bevat een geschiedenis van de middeleeuwse Balkanstaten, waarvan
sommige de voorlopers zijn geweest van de moderne Zuidoost-Europese landen. In het bijzonder gaat in dit boek de aandacht uit naar de unificerende manier waarop Byzantium op het ontstaan en de ontwikkeling van deze middeleeuwse staten heeft ingewerkt en zo een bijzondere orthodox-christelijke gemeenschap deed ontstaan die de val van Constantinopel in 1453 lang heeft overleefd.
Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen