Charley's oorlog

Charley's oorlog

Rank 9910 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
De aangrijpende anti-oorlogsstrip Charley's Oorlog vertelt het verhaal van Charley Bourne. De nog piepjonge Charley liegt over zijn leeftijd als hij zich aanmeldt bij het Britse leger. Na een korte training gaat hij naar het front. Daar beleeft hij zijn vuurdoop tijdens de Slag aan de Somme.

De dreunende artilleriebarrages en het ratelende mitrailleurvuur laten geen ruimte voor Charley's patriotische idealen. Hij verliest zijn onschuld en groeit op in de grimmigst denkbare omstandigheden. Charley's primaire doel wordt de waanzin van de oorlog te overleven.

Tekstschrijver Pat Mills bleef in zijn verhaal ver van de ronkende heroïek die gebruikelijk was in oorlogstrips. Scherp wordt geoordeeld over de idiotie van de oorlog en de Britse klassenmaatschappij. Aan de al goed gedocumenteerde scripts die Mills aanleverde voegde tekenaar Joe Colquhoun een enorme hoeveelheid beeldresearch toe.

Het resultaat van Mills' en Colquhouns samenwerking wordt beschouwd als 'the greatest British war comic strip ever created'.

Pat Mills (1949) wordt gezien als de godfather van de Britse graphic novel, een geuzennaam die hij verdiende met zijn tiendelige reeks Charley's War. Joe Colquhoun (1926 - 1987) liet de belevenissen van Charley in messcherpe tekeningen tot leven komen.
Veltman Distributie inzake Just Publishe
11 november 2014