China na Mao

China na Mao

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 8 Favoriet 0 Recensies 0

China-expert Frank Dikötter toont de ware identiteit van wereldmacht China

Al decennialang is de Volksrepubliek China bezig aan een ongekende opmars. Na het overlijden van Mao Zedong in 1976 raakte het land in een stroomversnelling op economisch gebied. Maar wat weten we nu echt over deze nieuwe grootmacht? Hoewel de economische groei onbetwistbaar is, blijkt veel informatie over de Chinese markt nog altijd onbetrouwbaar, incompleet of verdraaid.

In deze nieuwe geschiedenis duikt historicus Frank Dikötter in de historie van het land na de dood van Mao en schetst hij een verrassend nieuw beeld van China en zijn communistische partij. Waar China's opkomst jarenlang grenzeloos werd geacht, onthult Dikötter de scheurtjes in het economische systeem en de wankele balanceeract van het autoritaire bewind.

Over De culturele revolutie:
'Het beste boek over de moderne Chinese geschiedenis in jaren.' NRC

Over Mao’s massamoord:
'Een meesterlijke studie en een uiterst helder en meeslepend betoog.' Vrij Nederland

Frank Dikötter is sinds 2006 hoogleraar Humanistiek aan de universiteit van Hongkong. Voor die tijd was hij hoogleraar Moderne Chinese geschiedenis aan de universiteit van Londen. Hij schreef eerder een veelgeprezen trilogie over Mao en China, waarin hij een indringend beeld schetst van het Mao-tijdperk.

Geschiedenis & Politiek
Moderne geschiedenis (1870-heden)