China, vriend of vijand?

China, vriend of vijand?

Kunnen we nog onbevangen op reis naar China? De succesvolle economie van China oogst bewondering over de hele wereld, maar die positieve kijk kantelt.
Met 'soft power' vergroot het enorme land zijn macht: het investeert in de Nieuwe Zijderoute en verstrekt leningen in vooral Oost-Europa en Afrika. Worden de leningen niet afgelost, dan verliezen de ontvangende landen hun zeggenschap over de door China aangelegde infrastructuur. Tegelijk versterkt China haar greep op de direct omliggende landen. Het claimt de soevereiniteit over de Chinese Zuidzee en haalt zich de woede van deze landen op de hals.
Binnen China krijgen burgers te maken met een dramatisch verslechterend milieu. Er is verzet, ook vanwege achterstelling en armoede, maar de staat houdt dit in toom met overal aanwezige camera's, gezichtherkenningssoftware en een sociaal kredietsysteem.
China wil graag een goede pers op het wereldtoneel en plaatst grote advertenties vol verzoenende woorden in westerse kranten. Maar is China nu een vriend of een vijand?
Geschiedenis & Politiek
Parthenon