Colometa

Tijdens de jaarlijkse feesten van de Barcelonese wijk Gràcia ontmoet de zachtaardige Natàlia de charmante dwingeland Quimet op het Plaça del Diamant. Van meet af aan noemt Quimet haar Colometa, Duifje, en weldra wordt duidelijk dat hij zijn torteltje terdege wil temmen en kortwieken. Quimet dwingt Colometa te stoppen met werken maar zijn eigen timmerwerkplaats loopt slecht en ze hebben het zwaar. Dan breekt de Spaanse Burgeroorlog uit en besluit Quimet mee te vechten aan de kant van het Volksfront. Als haar man sneuvelt, moet Colometa het in haar eentje zien te rooien met haar twee kleine kinderen, en hun leven in Barcelona verandert al snel in een danteske hel. Net als ze besluit er een einde aan te maken, gloort er een sprankje licht aan het einde van de pikzwarte tunnel.

'Colometa' (originele titel: 'La Plaça del Dia­mant') brengt op aangrijpende wijze de tragische gevolgen van de Spaanse broedertwist tot leven. Mercè Rodoreda heeft met deze klassieke roman een majestueus monument opgericht voor de naamloze heldinnen van het thuisfront.

Mercè Rodoreda i Gurguí (Barcelona 1908 - Girona 1983) is de meest gelezen en meest vertaalde Catalaanse auteur. 'La Plaça del Diamant' verscheen in 1962 en heeft sindsdien vele duizenden lezers over de hele wereld weten te boeien. Colometa is uitgegroeid tot een iconische figuur in de wereldliteratuur.

'La Plaça del Dia­mant is volgens mij de mooiste roman die na de Bur­geroorlog in Spanje uitgegeven werd.' Gabriel García Marquez

'Colometa' verscheen al eerder in het Nederlands, maar komt nu in onze Spaanse Bibliotheek, als derde roman van Mercè Rodoreda.

Recensies (4)

Meer recensies

Is Colometa het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Colometa