Complicaties

Aan de hand van praktijkgevallen vertelt arts Gawande zijn gruwelijk fascinerende verhaal over de wonderen en de mislukkingen van de geneeskunde. Een boek dat iedereen aangaat.
Soms ik het opensnijden en vanbinnen bekijken van een patiënt de enige manier om erachter te komen wat hem scheelt. Dit boek doet hetzelfde voor de geneeskunde. Gawande legt het hart van de medische wetenschap bloot en laat zien hoe zij werkelijk is: geen geoliede machine, maar gecompliceerd, verwarrend en volstrekt menselijk.
Hoe leer je het vak van chirurg, wat doe je als je niet weet wat te doen, wat is pijn precies, hoe ontstaan vergissingen, wat moet je met onverklaarbare verschijnselen, waarom wordt een goede arts soms een slechte? Gawande behandelt deze en andere vragen aan de hand van een serie fascinerende, soms schokkende en vaak deerniswekkende gevallen uit de praktijk. 'Complicaties is een zeer genuanceerd, nietsontziend en glashelder geschreven boek. Gawande gaat geen vraag uit de weg, en hij is niet bang de innerlijke tegenstrijdigheden en onzekerheden die ten grondslag liggen aan de hightech moderne chirurgie onder ogen te zien.

Is Complicaties het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Complicaties