Consent

#MeToo heeft misbruik en consent in het midden van het maatschappelijk debat geplaatst. In dit boek gaan tien jonge historici uit Belgi&ë en Nederland op zoek naar parallelle vormen van wangedrag en toestemming in het verleden. Dat levert verrassende inzichten op die ons actuele beeld op het onderwerp verrijken.

Dit boek stuurt bijvoorbeeld het idee bij dat wangedrag pas recent bespreekbaar werd en het verleden een duistere tijd was waarin toestemming altijd ontbrak. Tussen dwang en consent heeft altijd een grijze zone bestaan die aanleiding gaf tot maatschappelijke frictie.

Consent bundelt diverse sprekende verhalen uit het verleden waar we ons vandaag aan kunnen spiegelen. De toegankelijk geschreven hoofdstukken gaan onder meer over toestemming van kinderen, vrouwen en mensen in slavernij in de Romeinse oudheid, over huwelijks- en seksuele consent in de late middeleeuwen, over intersekse personen in de vroegmoderne tijd, over keizersneden zonder en met toestemming van patiënten en echtgenoten in de 19de eeuw, over vrijwillige of gedwongen migratie en inburgering van de Molukse gemeenschap in Nederland in de jaren 1950, over de ervaringen van Nederlandse Playboy-modellen in de jaren 1980 en 1990 en over het hedendaags gebruik van lichamen en lichaamsdelen in musea.

Is Consent het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Consent