Daar bij die molen

In 1935 was ‘Daar bij die molen’ een hit voor de revue- en radiozanger Willy Derby. De schrijver was de gesjeesde molenstudent en voormalige variétéartiest Jan van Laar (1872-1949). In zijn tijd verdween de ene na de andere molen onder de slopershamer. In onze tijd is de molen een beschermd landschapsicoon en toeristische trekpleister, het beeldmerk van Nederland. Het kanteljaar was 1935. Daar bij die molen verweeft het onbekende levensverhaal van Jan van Laar met de geschiedenis van zijn – volgens Het Vrije Volk bij zijn overlijden – beroemde, eeuwig herhaalde en daarom ook wel eens gehate lied. Na negen levens als alternatief volkslied, meezinger, dweilnummer en draaiorgelklassieker is ‘Daar bij die molen’ een officiële traditional, een klinkend stukje cultureel erfgoed voorbij smaak, nostalgie en auteursrechten. Dit boek bevestigt zijn blijvende betekenis en geeft de maker een gezicht.

Is Daar bij die molen het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Daar bij die molen