Daar is hij weer

Gelezen 371 Aan het lezen 18 Wil ik lezen 96 Favoriet 19 Recensies 20
Literatuur & Romans Artikelen 2 Lijsten 6 Spots 1   Topics 0
Met deze hilarische bestseller zet Timur Vermes populisten en hun volgelingen genadeloos te kijk.

Zomer 2011. Adolf Hitler wordt wakker op een verlaten veld in Berlijn. Zonder oorlog, zonder partij, zonder Eva. Hij dwaalt rond in een volstrekt onherkenbare stad en al wie hij aanspreekt denkt dat hij een hilarische, sarcastische imitator is. In die hoedanigheid wordt Hitler een hype en begint hij zesenzestig jaar na zijn vermeende overlijden aan een televisiecarrière. En ook in deze eeuw weet der Führer het achteloze volk moeiteloos in zijn macht te krijgen…

Is het een satire? Een persiflage? Een waarschuwende parabel? In ieder geval heeft Timur Vermes een van de grappigste boeken van het jaar geschreven. Hij neemt de media en de cynische massa genadeloos op de korrel zonder aan spanning in te boeten. Slaagt Hitler, gesteund door YouTubefilmpjes en vind-ik-leuks, dit keer wél in zijn opzet?

Liesbeth van Nes
De Bezige Bij
13 september 2013
07 maart 2016

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Hebban lezer

Reacties op: Daar is hij weer