Daar praten wij niet over

Rank 1194 Gelezen 3 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 48 Favoriet 1 Recensies 1
Non-fictie Newsroom 1   Topics 0
De eigengereide Sacha Gerdes groeit in de jaren dertig op in een welvarend gezin in 't Gooi. Haar vader, kunstschilder Ed Gerdes, ontwikkelt na de dramatische scheiding van Sacha's moeder sympathie voor het nationaalsocialisme. Sacha wordt heen en weer geslingerd tussen de liefde voor haar vader en haar afschuw van de NSB, waarin hij een steeds prominentere rol gaat spelen. Ook al zwijgt de familie na de oorlog over Ed Gerdes en zijn werk, zijn 'foute' keuze zal Sacha haar leven lang blijven achtervolgen.

Sacha's kleindochter Miloe van Beek had een moeizame relatie met haar grillige oma en besluit bijna twintig jaar na haar dood om niet alleen Sacha's levensverhaal te reconstrueren, maar ook te onderzoeken in hoeverre dat haar nog beïnvloedt. Zo hoopt Miloe de schaamte te doorbreken die haar familie al generaties lang in zijn greep houdt.

Daar praten wij niet over: de erfenis van een oorlogsverleden is een indringend verhaal over verstikkende familiegeheimen en de zoektocht naar vergeving.

Literaire non-fictie algemeen
Uitgeverij Orlando
25 mei 2021
25 mei 2021

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Jacqueline Smit

Reacties op: Daar praten wij niet over