Dat vreemde in mijn hoofd

Mevlut Karatas, de held van Dat vreemde in mijn hoofd, is een straatverkoper die in boza handelt, een traditioneel Turks drankje. In deze roman wordt niet alleen het liefdesverhaal beschreven tussen Mevlut en zijn vriendin, aan wie hij brieven schrijft, maar ook het leven van Mevlut in de straten van Istanbul in een periode die vier decennia omspant, van 1969 tot 2012. In deze tijd heeft Mevlut diverse baantjes overdag, naast het verkopen van drank tijdens de kille winternachten. Hij is getuige van de veranderingen die de stad en zijn bewoners ondergaan en vraagt zich vaak af wat de bron van de gekte in zijn hoofd is, een gekte die hem anders maakt dan alle anderen.

Dat vreemde in mijn hoofd wordt verteld vanuit het perspectief van een groot aantal personages en is voorbestemd om een van Orhan Pamuks grootste successen te worden. Het is opnieuw een triomf in het rijke oeuvre van de Turkse meesterverteller.

Redactionele recensie

Recensies (3)

Meer recensies

Is Dat vreemde in mijn hoofd het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Dat vreemde in mijn hoofd