De afwijking

Rank 1224 Gelezen 4 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 34 Favoriet 0 Recensies 2
Literatuur & Romans Newsroom 1   Topics 0
De afwijking van Dries Muus is een buitengewoon originele coming-of-ageroman. Vlak voordat de veertienjarige Mattias Groen het voetbalveld op stapt bij zijn nieuwe club, maakt hij een afspraak met de goden. In ruil voor een toekomst als profvoetballer mogen ze hem alles aandoen. Het werkt: Matty verovert een basisplaats, blijft scoren en er is zelfs sprake van interesse uit het buitenland. Dan gooit een kleedkamerschandaal zijn leven overhoop. De wereld stort zich op hem, Matty’s moeder en zijn trainer dringen niet meer tot hem door, en zijn gevecht brengt ook hun eigen weggedrukte leed naar boven. Terwijl ze blijven proberen de jongen door de ellende heen te slepen, duwen ze hem met elke poging ongemerkt dichter naar de afgrond. De afwijking is een krachtige psychologische roman: een springlevend driedubbelportret van een verscheurde jongen, een gebroken moeder en een trainer uit één stuk met een geheim. Een meeslepend verhaal over publieke vernedering en persoonlijke taboes, over donkere uitwegen uit neerwaartse spiralen. +

Ambo|Anthos
23 april 2021