De Amsterdamse Droom

De Amsterdamse Droom

Jeroen Kemperman, bestsellerauteur met ondernemersgeest en een groot netwerk, beschrijft de 25 markantste Amsterdamse ondernemingen vanaf de Gouden Eeuw tot nu. Een must-read voor iedereen die zelf een onderneming wil starten of helpen uitbreiden.
Amsterdam is een creatie van de Amsterdammers zelf. Letterlijk, want de stad is gebouwd op een moeras waar feitelijk alles in wegzinkt, tenzij je op elke vierkante meter een heipaal de grond in slaat. Maar ook figuurlijk, want in Amsterdam is de basis gelegd voor fundamenten als vrije wil, grondrechten, zelfbeschikking, mensenrechten, papiergeld, beursgenoteerde ondernemingen, sociaal kapitalisme en totaalvoetbal.
De 25 ‘droombedrijven’ in dit boek zijn thematisch en chronologisch geordend, vanaf de zeventiende eeuw tot onze eigen tijd, in vijf delen met elk vijf verhalen:
• Handel: haringkaken, VOC, Amsterdamsche Wisselbank, aandelenbeurs, ABN AMRO.
• Infrastructuur: grachtengordel & Jordaan, Proveniershofjes, Zilveren Kruis, Waternet, Samuel Sarphati.
• Ontspanning: Heineken, de Wallen, coffeeshops, ID&T & Q-dance, Rituals.
• Kunst: Atelier Rembrandt, Concertgebouw(orkest), AFC Ajax, Moooi, Guerrilla Games.
• Verdeeleconomie: Randstad, Tony’s Chocolonely, Booking.com, Adyen, start-ups.

Jeroen Kemperman is de auteur van de succesvolle serie Briljante Businessmodellen van Boom. Hij heeft een topfunctie bij Zilveren Kruis Achmea, en is zowel in Nederland als in het buitenland een gerenommeerd spreker.
Geschiedenis & Politiek
Boom