De angst voor het vreemde bedreigt onze vrijheid

Ongeveer veertig miljoen Amerikanen, meer dan tien procent van de bevolking, zijn niet in het land geboren. Terwijl de immigratie het oude Europa onder grote sociale en politieke spanningen zet, lijken de Verenigde Staten moeiteloos hun naam waar te maken als ‘Nation of immigrants’. Maar klopt dit beeld wel en is de tegenstelling werkelijk zo groot? De journalist Hans Goslinga, politiek columnist van dagblad Trouw, reisde naar de Nieuwe Wereld op zoek naar de overeenkomsten en verschillen. Een van zijn opmerkelijkste bevindingen is dat aan beide zijden van de Atlantische Oceaan een nauwelijks uitgesproken vrees bestaat voor het einde van de blanke suprematie. Amerika lijkt met zijn eerste zwarte president het voorland van een ‘universele samenleving’. Europa staat voor de keuze dat voorbeeld te volgen of zich te verschansen

Is De angst voor het vreemde bedreigt onze vrijheid het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De angst voor het vreemde bedreigt onze vrijheid