Dit boek bevat twee verhalen va de Tsjechische auteur Josef Skvorecky.
De mythe van de jazz onder de Tsjechische jongeren tijdens de Duitse bezetting staat centraal in het titelverhaal De bassaxofoon. De hoofdpersoon, een fanatiek jazzliefhebber, die jazzmuziek ook als een protest tegen het fascisme beschouwt, komt in een hachelijke en wrange situatie terecht wanneer hij gedwongen wordt in een nazi-orkest te spelen. Een bizarre en onverwachte wending geeft aan dit verhaal een verrassend slot.
In de legende Emöke tracht een jonge intellectueel een mysterieuze vrouw, verstrikt in bijgeloof en occultisme te verleiden. Met verachting, maar ook gefascineerd, wordt hij binnengevoerd in haar gekwelde bestaan, hetgeen eindigt in een bittere comedie.
Droefheid en intense vreugde worden weerspiegeld in de figuren, die Skvorecky ten tonele voert. Hun dromen, angsten en liefdes zijn even indringend als het geluid van de bassaxofoon; wilde jazzritmes klinken door beide verhalen, een verboden maar onweerstaanbare muziek.
Josef Skvorecky (1924) emigreerde na de Praagse Lente in 1968 naar Canada, nadat hij in Tsjecho-Slowakije vanaf zijn debuut in 1958 voortdurend door de autoriteiten in zijn schrijversactiviteiten werd belemmerd. Hij doceert nu in Toronto Anglo-Amerikaanse literatuur. Skvorecky heeft een zestal romans op zijn naam staan en schreef o.a. scenario's voor Milos Forman.
De mythe van de jazz onder de Tsjechische jongeren tijdens de Duitse bezetting staat centraal in het titelverhaal De bassaxofoon. De hoofdpersoon, een fanatiek jazzliefhebber, die jazzmuziek ook als een protest tegen het fascisme beschouwt, komt in een hachelijke en wrange situatie terecht wanneer hij gedwongen wordt in een nazi-orkest te spelen. Een bizarre en onverwachte wending geeft aan dit verhaal een verrassend slot.
In de legende Emöke tracht een jonge intellectueel een mysterieuze vrouw, verstrikt in bijgeloof en occultisme te verleiden. Met verachting, maar ook gefascineerd, wordt hij binnengevoerd in haar gekwelde bestaan, hetgeen eindigt in een bittere comedie.
Droefheid en intense vreugde worden weerspiegeld in de figuren, die Skvorecky ten tonele voert. Hun dromen, angsten en liefdes zijn even indringend als het geluid van de bassaxofoon; wilde jazzritmes klinken door beide verhalen, een verboden maar onweerstaanbare muziek.
Josef Skvorecky (1924) emigreerde na de Praagse Lente in 1968 naar Canada, nadat hij in Tsjecho-Slowakije vanaf zijn debuut in 1958 voortdurend door de autoriteiten in zijn schrijversactiviteiten werd belemmerd. Hij doceert nu in Toronto Anglo-Amerikaanse literatuur. Skvorecky heeft een zestal romans op zijn naam staan en schreef o.a. scenario's voor Milos Forman.