bekoring
  Luister een fragment

De bekoring

Gelezen 85 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 12 Favoriet 0 Recensies 2
Literatuur & Romans Lijsten 1   Topics 0
Als de moeder van Andreas Klein sterft gaan zijn gedachten terug naar een zomerdag in 1960. Hij ziet hoe zij man en kinderen achterliet, vastbesloten om nooit meer terug te keren. Als in een film beleeft hij, samen met zijn familie, de vlucht van zijn moeder. Ze zien hoe zij wegsluipt uit haar alledaagse sleur. Ze voelen het stampende leven dat haar beetgrijpt.
HANS M STERMANN publiceerde eerder vier vervoerende en met lof ontvangen romans over Andreas Klein, waaronder Het gelukkige jaar 1940 en De Hitlerkus. Met De bekoring won hij de AKO Literatuurprijs 2006.
'Een boek waarin op meeslepende wijze heftige emoties worden beschreven, balancerend tussen goed en kwaad, tussen begrip en onbegrip. Een boek dat een verstikkend beeld geeft van een doorsee vrouwenleven in de jaren vijftig, en van het knellende keurslijf van de naoorlogse wederopbouw. (...) Een pijnlijk maar prachtig boek.' AKO-jury
'Houdt de lezer aande pagina's geplakt.' Elsevier
'Een meesterlijk boek.' HP/De Tijd
'Nooit eerder heb ik het voorspel tot de bevrijdende jaren zestig sterker verbeeld gezien.' NRC Handelsblad
'Een boek dat je dwingt om d r te lezen. (...) Een prestatie van formaat.' Vrij Nederland
'Duivels intrigerend.' de Volkskrant

Literaire fictie algemeen