De bloesemboom

Uit de Tibetaanse verhalentraditie hebben Maria van Donkelaar en Martine van Rooijen zes verhalen gekozen en bewerkt voor kinderen vanaf zes jaar. De verhalen zijn zeer verschillend van aard. Het één is sprookjesachtig, het ander doet aan een fabel denken. En weer een volgende is een parabel: Boeddha geeft de mensen raad door een verhaal te vertellen waarin het antwoord op hun vraag besloten ligt.De motieven van de verhalen zijn anders dan we in onze cultuur gewend zijn. Zo spelen onder andere ook bovenaardse zaken een rol: een weermaker bezweert met zijn trommel een keverplaag; een witte haan is in de ban van demonen en de geest van het kushagras helpt een boomgeest als die in nood zit.Elk verhaal weerspiegelt ook de typisch Tibetaanse couleur locale. Het vee dat de boeren houden zijn jakken. Huizen worden verlicht met boterlampen. In de tuinen en op daken wapperen gebedsvlaggen. En het volk bezoekt de jaarlijkse paardenrennen. Daar waar zo’n Tibetaans element in het verhaal voorkomt, lichten de schrijvers het in een kader toe.De bekende kinderboekenillustrator Sandra Klaassen heeft de verhalen van kleurrijke aquarellen voorzien. Door haar oog voor details is ze als geen ander in staat de sfeer van deze bijzondere cultuur voor kinderen voelbaar te maken.

Is De bloesemboom het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De bloesemboom