De dappere kijker

Ellen ter Gast
Waarom bewonderen we schurken als J.R. Ewing, Gordon Gekko en Frank Underwood eigenlijk? Wat maakt hen zo slecht? Waarom wordt Eva als zondares afgespiegeld en is Neo, de hoofdpersoon uit The Matrix een held?
Aan de hand van verhalen over helden en schurken uit populaire series, films en een verrassende interpretaties van de Bijbel geeft filosoof Ellen ter Gast in De dappere kijker antwoord op deze vragen en laat ze zien waarom we beter Netflix kunnen kijken dan Kant lezen.
Ter Gast analyseert tal van bekende verhalen en hun personages, van Eva, Pinollio en Dirty Harry tot The Matrix.
Gelukkig zijn er tegenwoordig nieuwe helden. De hoofdrolspelers in Netflix-series zijn complexe karakters die het, net als wijzelf, soms niet weten. Het zijn mensen die openlijk twijfelen, fouten maken en daarvan leren. Mensen met wie we ons kunnen identificeren, simpelweg omdat ze niet perfect zijn. Kortom karakters die je die ene brandende vraag stellen:

Wat zou jij doen als je in hun schoenen stond?

Hoewel Ellen ter Gast doctor in de filosofie is en jarenlang ethiek doceerde aan de universiteit, bevat dit boek nauwelijks theoretische bespiegelingen. Zij werkt haar visies op actuele maatschappelijke vraagstukken liever uit aan de hand van verhalen.

Is De dappere kijker het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op De dappere kijker