De dikke dame

In De Dikke dame beschrijft Hanneke Groenteman het leven van Henk van Beurden, die als dikke dame optrad op kermissen door het hele land. Eerst samen met zijn moeder en, toen zij op 38-jarige leeftijd doodging, nog jarenlang alleen. De dikke dame is een ongewoon en ontroerend boek, geschreven in de ontwapenende en onweerstaanbare Groenteman-stijl.
Voor haar nieuwe boek sprak Hanneke Groenteman uitvoerig met de zoon van deze dikke dame. Wat bewoog Henk van Beurden om vanaf zijn puberteit verkleed als vrouw als rariteit te kijk te zitten op kermissen? En hoe heeft hij dat ervaren? Groenteman tekende he levensverhaal van moeder en zoon op, vervlochten met haar eigen herinneringen en associaties met eten, omvang en emotie.
Opnieuw gaat Groenteman in op de dilemma's die eten en dik-zijn omringen, waarbij ze mooie herinneringen van de Dikke Dame op de kermis vervlecht met haar eigen ervaringen, haar schaamte en haar verlangens.
De dikke dame is het verhaal van twee dikk mensen. Maar vooral is het een openhartig onderzoek, niet zozeer naar wat ze van on onderscheidt, maar naar wat ze met ons verbindt.

Is De dikke dame het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De dikke dame