De dominee van Buchenwald

Ds. Paul Schneider (1897-1939) groeide op in een Duitse protestantse gemeente waar de naam van dr. H.F. Kohlbrugge bekend was. Mede daardoor kende hij ook de Nederlandse Geloofsbelijdenis die later, tijdens zijn gevangenschap, veel voor hem betekende. Na zijn studie werd hij predikant in een kleine dorpsgemeente.
Schneider sloot zich in de jaren dertig aan bij de Bekennende Kirche, een beweging die niet wilde buigen voor de ideologie van Hitler. Vanwege zijn verzet tegen het nationaalsocialisme werd hij verschillende malen gearresteerd. Uiteindelijk werd Schneider weggevoerd naar concentratiekamp Buchenwald. Daar viel hij op doordat hij moedig getuigde van zijn geloof in de Heere Jezus Christus. Daarom werd hij 'de dominee van Buchenwald' genoemd. Na een jaar van eenzame opsluiting en tal van martelingen werd Paul Schneider op 18 juli 1939 door een kamparts gedood.

Waargebeurde verhalen
Erdee Media Groep – Uitgeverij de Banier