De dood en de gladiolen

De dood en de gladiolen

Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 5 Favoriet 0 Recensies 1
Newsroom 1   Topics 0
In het seizoen 2018-2019 speelde FC Emmen als eerste Drentse voetbalclub ooit in de Eredivisie. Werd het een eenmalig avontuur voor de club met de kleinste begroting, het lachertje van de Eredivisie? Of zou FC Emmen de angst voor zichzelf weten te overwinnen en zich handhaven op het hoogste niveau?
Peter Middendorp volgde het hele seizoen van zijn oude club met de hem kenmerkende combinatie van zenuwachtige verbazing en diepmenselijk mededogen. Het resultaat is een weemoedig, geestig en liefdevol boek over een jaar op de tribune, maar misschien nog wel meer een literaire autobiografie van een van de grootste schrijvers van zijn generatie.

Peter Middendorp (Emmen, 1971) brak in 2014 door met Vertrouwd voordelig (winnaar Groninger Boekenprijs, longlist Libris Literatuur Prijs), een aangrijpende, humoristische roman over zijn jeugd in een Blokker-winkel in Emmen. In 2018 verscheen het bejubelde Jij bent van mij (shortlist Bookspot Literatuurprijs, winnaar Groninger Boekenprijs).
Sinds 2012 is Middendorp columnist bij de Volkskrant.

Over Jij bent van mij:

'Ik neem mijn hoed af voor Peter Middendorp, die een wonder heeft verricht, het wonder van de literatuur: de ongemakkelijke vereenzelviging met een zogenaamd monster. Jij bent van mij is een lange, koude huivering.'
Tommy Wieringa

'Een krachttoer van schrijfkunst. (...) Een geweldig vernuftige roman. (...) Het ijzersterke Jij bent van mij blijft nog lang onder je huid zitten.'
NRC Handelsblad *****

'Een aangrijpende roman. Waarheidsgetrouwer, genuanceerder en juist daardoor gruwelijker dan de meest realistische reconstructie.'
Het Parool

Over Vertrouwd voordelig:

'Een machtig boek over een jongen die opgesloten zit in een poel van goedkoop plastic, eenvormigheid en het inschikkelijke dat een middenstander in een kleine gemeenschap aanhangt.'
NRC Handelsblad *****
Prometheus
12 juli 2019

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Esther Jansen
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het e-book € 11,99

Lezersrecensies (1)

Leuk voetbalboek

door: EMBV 1 like
Voor de verandering hebben we nu weer eens een boek over sport gelezen. Nu niet eens over de grote helden en clubs, maar gewoon over FC Emmen. Dit boek beschrijft hun eerste seizoen in de eredivisie. Dit had FC Emmen als eerste club uit Drenthe voor elkaar gekregen. In korte hoofdstukken...