De duim van Alva

VN:

De duim van Alva

Gelezen 10 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 3
Thrillers & Spanning   Topics 0
De stad is Antwerpen. Het decor is de Sinksenfoor, de jaarlijkse Pinksterkermis. De mensen zijn van vlees & bloed. Veel bloed!

Elk jaar klagen de omwonenden over de stijging van de criminaliteit tijdens de zes weken dat de kermis duurt. Sommigen beschuldigen de Grand Guignol, het kleine theater van de Angst. Zouden die bizarre sketches echt de bloeddorst opwekken? Anderen wijten de toename van de agressie aan het helse lawaai van de Mighty Maiden, een kermisattractie die de grond doet daveren en elke gedachte onmogelijk maakt.

Of ligt de oorzaak in het verleden? De nu zo swingende Antwerpse wijk (Het Zuid) is gebouwd op de plek waar eertijds de dwangburcht stond van de gehate Spaanse hertog Alva. Is er sprake van resident evil - oud kwaad dat in de bodem is achtergebleven en door de kermis wordt geactiveerd?

Cornelius Reyziger, Nederlands journalist voor een gezaghebbend tijdschrift, gelooft er niet in. Wanneer zijn vrouw zich bang laat maken door deze wazige theorieën, doet hij ze schamper af als onzin. Maar gaandeweg stelt zich de prangende vraag in hoeverre de mens beïnvloedbaar is door symboliek, door een beeld. Tot uiteindelijk ook Reyziger wordt meegesleurd in het horrordrama dat de mensheid is.

LEES HIER EEN FRAGMENT

Thriller
Literaire thriller
Uitgeverij De Arbeiderspers B.V.
04 mei 2010
26 februari 2011

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Salustia

Jennefer Mellink Auteur

Geen spannende achtbaan

door: Jennefer Mellink 1 like
Paul Verhuyck en Corine Kisling wonen samen in Graauw, Zeeuws-Vlaanderen. Sinds 2007 schrijven de auteurs als duo onder de naam Kisling & Verhuyck. In tegenstelling tot sommige andere duo-auteurs, wordt er bij Kisling & Verhuyck geen enkel hoofdstuk door slechts één van hen geschreven. Er wordt...

Reacties op: De duim van Alva