De eenzaamheid van moed

Roberto Saviano vertelt het waanzinnige verhaal van de moord op Giovanni Falcone

Salvatore ‘Totò’ Riina, in maffiakringen beter bekend als ‘Het Beest’, laat in de jaren tachtig en begin jaren negentig duizenden leden van rivaliserende clans vermoorden. Hij wordt zo de machtigste maffiabaas op Sicilië en staat continu in het vizier van justitie.

Op 23 mei 1992 worden onderzoeksrechter Giovanni Falcone, zijn vrouw en drie lijfwachten gedood door een ongekend brute bomaanslag. Een stuk snelweg buiten Palermo wordt opgeblazen om zo de streng beveiligde rechter te vermoorden. Opdrachtgever: Totò Riina. Italië is verbijsterd door deze ongekende aanval op de staat.

Dertig jaar na de moord op Giovanni Falcone eert Roberto Saviano diens nagedachtenis. De eenzaamheid van moed vertelt het verhaal van zijn strijd tegen Totò Riina en de Cosa nostra. Via een enorm aantal bronnen, procesverslagen en gesprekken met mensen die Falcone hebben gekend, brengt dit spannende verhaal ons terug naar wat zich afspeelde tijdens die tragische periode.

Roberto Saviano is schrijver, onderzoeksjournalist en publicist. Hij brak in 2006 internationaal door met de bestseller Gomorra, waarin hij verslag deed van de Napolitaanse onderwereld. Daarnaast schreef hij verschillende andere boeken over criminaliteit, waaronder Zero zero zero en De kinderen in de sleepnetten. Van Gomorra en Zero zero zero zijn tevens populaire televisieseries gemaakt. In 2022 verscheen Ik leef nog, een autobiografische graphic novel over zijn leven sinds het schrijven van Gomorra.

‘Na het lezen van Saviano kijk je nooit meer hetzelfde naar Italië en de wereldmarkt.’ The New York Times

Recensies (2)

Meer recensies

Is De eenzaamheid van moed het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De eenzaamheid van moed