De eikelvreters

De eikelvreters

Junior   Topics 0
De eikelvreters van Els Pelgrom is een van de mooiste jeugdboeken over armoede en veerkracht. Dit boek, dat bekroond is met een Gouden Griffel, verschijnt nu met een nieuw omslag van Gouden Penseel-winnaar Ludwig Volbeda.

Andalusië, eind jaren veertig van de vorige eeuw. De Spaanse burgeroorlog is voorbij, maar in Spanje zijn veel mensen nog altijd straatarm. Zo ook Curro en zijn familie. Wanneer Curro acht jaar wordt, moet hij van school om te werken als varkenshoeder. Om zijn honger te stillen zoekt hij tijdens het werken eikels om te eten. Maar alles op het land is eigendom van de rijke landeigenaren, en het stelen van eikels is niet zonder gevaar…

De eikelvreters is een indrukwekkende jeugdroman over de kloof tussen arm en rijk. Maar bovenal gaat het over de veerkracht van een jongen die leerde zijn geluk niet te laten afhangen van zijn omstandigheden. Els Pelgrom, die bekend is van o.a. Sofie en Lange Wapper en De kinderen van het Achtste Woud, won in binnen- en buitenland veel prijzen, waaronder drie keer een Gouden Griffel.

‘Het authentieke karakter wordt versterkt door de vorm van het verhaal, waarin het net is of Curro naast je zit te vertellen over zijn jeugd.’
Uit het juryrapport Gouden Griffel

Kind & Jeugd