De Fake News Files

De Fake News Files

Bullshit detecteren is Maarten Schenks job. In 2015 richtte hij samen met een CNN-journalist en een advocaat het bedrijf Lead Stories op, dat intussen een van de belangrijkste factcheckers van de VS is. Via zijn gepatenteerde uitvinding Trendolizer traceert Schenk in real time wat viraal gaat. Want hij weet dat virale nepberichten het gevaarlijkst zijn. Maar dan begint het pas, want uitzoeken of iets daadwerkelijk fake is en wie er achter het nepbericht schuilt, dat kun je niet aan een computer overlaten.

In dit boek neemt Schenk de lezer mee in de actie. Tegen de achtergrond van twee Trumpiaanse verkiezingen en een wereldwijde pandemie, laat hij ons kennismaken met een bont gezelschap van Macedonische tieners, Pakistaanse spammers, QAnon en een niet te vatten Australische trol. Tussendoor legt hij de diverse mechanismes achter fake news bloot: waarom gaat nepnieuws zo makkelijk viraal? Welke algoritmen gaan erachter schuil? En hoe kunnen we ons ertegen wapenen?

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen