De fotodetective

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Waarom vinden we een foto mooi? Waarom fotograferen we het ene wel en het andere niet? Aan de hand van hilarische en ontluisterende voorbeelden toont Hans Aarsman hoe voorgebakken onze blik is en wat we over het hoofd dreigen te zien. In dit aanstekelijke boek doet hij verslag van zijn zoektocht naar nieuwe manieren van kijken en fotograferen. Als een detective ontdekt hij op foto's kogelgaten, verdachte koffiemelk, verwijderde reclameborden en de man die schuilgaat achter de 'Warum?'-borden.
Hans Aarsman (1951) was een gevierd fotograaf toen hij besloot te stoppen met fotograferen. Tegenwoordig kijkt hij liever naar foto's van anderen. In navolging van Sherlock Holmes doet hij dat met een speurende blik, onder meer in zijn wekelijkse rubriek 'De Aarsman Collectie' in de Volkskrant. Eerder verscheen van hem het boek Ik zie ik zie.
'Aarsman ziet details die zonder zijn blik verborgen bleven, legt verbanden die anders niet worden gelegd, stelt onverwachte vragen en trekt bijzondere conclusies.'
Ronald Giphart
'Ik heb de ziekte van Aarsman. Weg is het wilde kijken, onbekommerd om mij heen loeren.'
Nico Dijkshoorn