De Gele Rups

De Gele Rups

Junior   Topics 0
Vanaf de jaren zeventig van de vorige eeuw tot aan 2004 bepaalden zo'n 300 stuks van een nieuw model 'dubbelgelede' tram het Amsterdamse straatbeeld. Daarmee heeft Amsterdam het grootste aantal trams van dit type ter wereld gehad. Het Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam (GVB) zorgde met de aanschaf van deze nieuwe trams ook voor een heuse trendbreuk, kijkend naar de tot dan toe aangeschafte modellen.
Een specifieke serie van deze trams kreeg een gele kleur, wederom een breuk met het verleden, en werden al snel door de Amsterdammers tot 'Gele Rupsen' omgedoopt. De toevoeging 'Rups' was niet als compliment bedoeld maar had te maken met de traagheid van deze tram en dit was dus meer gekscherend bedoeld.
Op 5 april 2004 was de laatste echt nog Gele Rups in Amsterdam te zien.
Dit kinderboekje is een eerbetoon aan deze bijzondere Amsterdamse tram en laat een gele rups tot aan het moment van de ontpopping een aantal specifieke Amsterdamse bezienswaardigheden bezoeken.
Interessant en leerzaam voor kinderen en volwassenen. Op rijm voor kinderen en met vele wetenswaardigheden voor volwassenen.
Kind & Jeugd
Fictie kinder- en jeugdboeken algemeen
Mension BV
16 september 2020